Autobatérie či motobatérie sú kľúčovým komponentom každého vozidla. Zároveň existuje množstvo mýtov či poloprávd, ktoré o nich kolujú. Obzvlášť teraz v zime sa s nimi u nás vo firme stretávame často:
1. Mýtus – Zima škodí autobatérii
Väčšina ľudí si myslí, že zima oloveným batériám škodí. Pri veľkých mrazoch môže skutočne štartovacia batéria za určitých okolností (vysoká stratifikácia elektrolytu - oddelenie vody a kyseliny) zamrznúť a poškodiť sa. Pokiaľ je dobre nabíjaná av dobrom stave, nemalo by k tomu dôjsť. Vysoké teploty nad 40 °C týmto typom batérií však škodia výrazne viac ako chlad. Urýchľujú totiž degradáciu vnútorných súčastí, čo batériu skracuje životnosť.
Faktom je, že zlá kondícia batérie sa prejaví najčastejšie v zime. A to z toho dôvodu, že klesajúca teplota spomaľuje chemické procesy v batérii, a tým sa oslabuje jej výkon. Ak chcete predísť nečakaným problémom, najmä v zime častejšie kontrolujte jej stav a dobíjajte ju!
2. Mýtus - Mám kvalitnú bezúdržbovú batériu, tak si ju ani v zime nemusím všímať
Žiadna batéria nie je zázračná. Situácia zo života, ktorú si dokáže predstaviť každý. Idete s rodinou na hory. Tam posúvate pár stoviek metrov každý deň od miesta ubytovania k lanovke a späť. Počas týždňa je to rad veľmi studených štartov, kedy sa batéria postupne stále hlbšie vybíja, pretože nie je možné, aby sa za tak krátku jazdu stihla opäť dobiť. Obzvlášť keď je prechladnutá a zle akceptuje dobíjanie. Do toho si radi púšťame rôzne výhrevy okien, sedačiek, volantu, zrkadiel atď. Hlboké vybitie v kombinácii s náročným štartom môže dokonca spôsobiť nevratné poškodenie batérie.
Pokiaľ nechcete dopadnúť tak, že jeden deň už jednoducho nenaštartujete, je dobré monitorovať napätie batérie. Akonáhle sa dostane v kľudovom stave pod 12.4V, je problém na dohľad. Môžete to robiť trochu neprakticky voltmetrom, alebo si na batériu pripevniť jednoduchú indikáciu stavu nabitia batérie. Značkoví výrobcovia nabíjačiek ju ponúkajú vo voliteľnom príslušenstve. Napr. Ctek, Tecmate, Victron Energy. Zároveň vám poslúži na spoľahlivé a pohodlné pripojenie nabíjačky.
3. Mýtus – Naštartujem auto, aby sa dobila batéria
Toto bolo možné v minulosti, keď mal alternátor za úlohu poslať všetku vyrobenú energiu, ktorú nespotrebovala elektronika auta, do batérie. Dobíjanie u moderných áut je podriadené snahe o minimalizáciu emisií a úsporu paliva. Dôsledkom toho je dobíjanie nekonštantné a pri voľnobehu nemusí byť ani dostatočné. Na dobitie hlbšie vybitej batérie by motor musel bežať desiatky minút až hodiny, takže tento variant nechajte pomyselne zatvorenú v KPZtke (pre mladšie ročníky – krabička poslednej záchrany).
4. Mýtus – Stačí mi lacnejšie batérie, pretože jazdím málo
Často zákazníci prichádzajú s tým, že jazdia s autom málo a požadujú len nejakú lacnú batériu. Bohužiaľ práve v tomto prípade je potrebné vybrať o to kvalitnejší štartovací akumulátor. V lacných batériách je spravidla menej aktívnej hmoty. Takže rýchlejšie strácajú napätie a zároveň sú o to náchylnejšie na degradačné procesy, ktoré s hlbším vybitím dokonca zrýchľujú.
5. Mýtus – Batériu v odstavenom vozidle nemusím nabíjať
Niekto si môže myslieť, že batéria, ktorá sa nepoužíva, vydrží nabité roky. Kvôli samovybíjaniu, ktorým trpí každá batéria, je potrebné ju monitorovať av prípade potreby občas dobíjať, aj keď sa práve nepoužíva. O to viac, pokiaľ ju necháte pripojenú na elektrický okruh vozidla, alebo je už staršia a výraznejšie opotrebovaná. Pri olovených batériách je samovybíjanie oveľa rýchlejšie ako napríklad pri lítiových.
6. Mýtus – Funkcia „Rekondícia“ batérie z nej urobí opäť takmer novú
Táto funkcia slúži na premiešanie elektrolytu vo vnútri článkov a lepšie rozpustenie sulfátu z dosiek. Môže mať pozitívny vplyv z hľadiska mierneho predĺženia životnosti. Opotrebenie, ku ktorému dochádza štandardnou prevádzkou batérie, ale navrátiť nedokáže.
7. Mám batériu celú zimu na nabíjačke, aby bola v najlepšej kondícii
Ani toto nemožno tvrdiť jednoznačne. Napriek tomu, že celý rad výrobcov u svojich nabíjačiek uvádza, že sú vhodné pre udržiavacie nabíjanie, nemusia byť vhodné na pripojenie počas niekoľkých mesiacov. Problém býva v príliš vysokom „udržovacom“ napätí. Optimum je 13.2 - 13.4V. Akonáhle nabíjačka v tomto režime udržuje napätie cez 13.6V, má to negatívny vplyv na životnosť batérie a je lepšie nabíjať prerušovane.