Kontrola motobatérie po zime alebo moto sezóna je za rohom
Smutné lúčenie so zimou…
Občas ešte škrabete zamrznuté sklo a zatiaľ ste nezakopli o snežienku? Nevadí. Aj tak si môžete byť istí, že sezóna pre naše stroje klope na dvere! A aj keď ste si na „mašinu“ počas uplynulej miernej zimy určite spomenuli, je otázkou, či aj na jej srdce – motobatériu.
Medzi nami motorkári je veľa tých starostlivých, ktorí venujeme po poslednej vychádzke svojej motorke určitú starostlivosť, než sa s ňou na zimu rozlúčime. Tiež ale je mnoho z nás, ktorí jednoducho zastrčíme stroj do garáže a než sa nazdáme, je tu zase jar. A práve moto batéria vám môže napovedať, či ste poctivec alebo „rebel“.
Čo urobiť s batériou po zime ako prvé?
Než sa pustíte do čohokoľvek iného, zamerajte sa na batériu. Ak ste ju cez zimu pravidelne nekontrolovali a nedobíjali, skúšať na ňu rovno štartovať by mohol byť posledný klinček do rakvy. Každá batéria má určitý vnútorný odpor, kvôli ktorému dochádza permanentne k samovybíjaniu, ktoré je vplyvom rôznych faktorov viac či menej rýchle. Ak zostane počas odstávky batéria pripojená k elektronike motocykla av teplotách nad 15 ° C, vybíjanie sa ešte urýchli. Pokiaľ máte údržbovú (WET) batériu, nezabudnite tiež skontrolovať a doplniť elektrolyt.
Nabiť či nenabiť, to je o čo tu beží
Jednoduchou kontrolou voltmetrom zistíte napätie batérie. Pokiaľ je nameraná hodnota okolo 12,4V a vyššia, zrejme prežila zimu bez ujmy. Aj tak je ale nanajvýš vhodné nechať ju dobiť. Všeobecné pravidlo pre nabíjanie hovorí, že bežne predávané olovené batérie by sme mali nabíjať nabíjačkami s max. prúdom zodpovedajúcim jednej desatine kapacity batérie (kapacita Ah x 0,1). K tomu slúžia špeciálne nabíjačky s nabíjacím prúdom okolo 1-2 Ampér. Niektoré modely moderných automatických auto-nabíjačiek je možné prepnúť do režimu nabíjania nízkym prúdom, čo sa hodí práve pri motobatériách. Napríklad CTEK MXS 5.0 alebo VICTRON Automotive Charger 12/4. Nemusíte tak kupovať dva rôzne prístroje. Pozor, nie všetky nabíjačky sú vhodné na dlhodobé pripojenie na batériu.
Príklad: motobatériu s kapacitou 8Ah nabíjame nabíjačkou s menovitým prúdom max. 0,8A (8 x 0,1)
Ak vám voltmeter ukázal hodnoty okolo 12,1V a nižšie, v akumulátore už začal nežiaduci proces ukladania sulfátu na doskách. Niektoré automatické nabíjačky disponujú rekondičným režimom (desulfatácia) a môžu batériu zase dostať do formy. Pokiaľ vás v škole bavila fyzika, môžete skúsiť aj hlbšiu analýzu pomocou testerov. Nie každý ale chce kvôli pár meraniam za rok zhotovovať takýto prístroj. Preto ponúkame v Jesenici pri Prahe a Brne služby servis batérií. Pre batérie zakúpené u nás dokonca ZADARMO. Náš tím špecialistov preverí vašu batériu najkvalitnejšími prístrojmi a ak to bude možné, skúsi ju zachrániť.
Batéria odchádza do večných lovísk
Hlboko vybitú batériu (<11,9V) sa môže podariť zachrániť, pokiaľ v tomto stave nebola viac, než pár dní. V opačnom prípade si pravdepodobne ušetríte čas a starosti, keď ju odovzdáte na recykláciu a zaobstaráte novú. Aj keď sa ju podarí nejako oživiť, mohla zásadne utrpieť jej kapacita a spoľahlivosť. Pokiaľ dokonca pri odstávke alebo nesprávnom nabíjaní nejako „vykynula“ (vydutie, nafúknutie, atď.) netreba ju ani merať a takú batériu nikdy ďalej nepoužívajte. Značí to fatálne poškodenie vo vnútri batérie a pri vytečení elektrolytu môže poškodiť motocykel.
Na záver ešte malé pripomenutie. V rámci celej EÚ už nie je od 1. 2. 2021 možný predaj nesprevádzkovaných batérií respektíve samostatne kyseliny sírovej ako prekurzora výbušnín.