Vážení zákazníci, dovoľujeme si Vás upozorniť, že posledný deň expedície v roku 2024 je 19. 12. 2024. Po sviatkoch začne náš sklad expedovat 6. januára 2025.

Kontrola motobatérie po zime alebo moto sezóna je za rohom

Smutné lúčenie so zimou…

Občas ešte škrabete zamrznuté sklo a zatiaľ ste nezakopli o snežienku? Nevadí. Aj tak si môžete byť istí, že sezóna pre naše stroje klope na dvere! A aj keď ste si na „mašinu“ počas uplynulej miernej zimy určite spomenuli, je otázkou, či aj na jej srdce – motobatériu.

Medzi nami motorkári je veľa tých starostlivých, ktorí venujeme po poslednej vychádzke svojej motorke určitú starostlivosť, než sa s ňou na zimu rozlúčime. Tiež ale je mnoho z nás, ktorí jednoducho zastrčíme stroj do garáže a než sa nazdáme, je tu zase jar. A práve moto batéria vám môže napovedať, či ste poctivec alebo „rebel“.

Čo urobiť s batériou po zime ako prvé?

Než sa pustíte do čohokoľvek iného, ​​zamerajte sa na batériu. Ak ste ju cez zimu pravidelne nekontrolovali a nedobíjali, skúšať na ňu rovno štartovať by mohol byť posledný klinček do rakvy. Každá batéria má určitý vnútorný odpor, kvôli ktorému dochádza permanentne k samovybíjaniu, ktoré je vplyvom rôznych faktorov viac či menej rýchle. Ak zostane počas odstávky batéria pripojená k elektronike motocykla av teplotách nad 15 ° C, vybíjanie sa ešte urýchli. Pokiaľ máte údržbovú (WET) batériu, nezabudnite tiež skontrolovať a doplniť elektrolyt.

Nabiť či nenabiť, to je o čo tu beží

Jednoduchou kontrolou voltmetrom zistíte napätie batérie. Pokiaľ je nameraná hodnota okolo 12,4V a vyššia, zrejme prežila zimu bez ujmy. Aj tak je ale nanajvýš vhodné nechať ju dobiť. Všeobecné pravidlo pre nabíjanie hovorí, že bežne predávané olovené batérie by sme mali nabíjať nabíjačkami s max. prúdom zodpovedajúcim jednej desatine kapacity batérie (kapacita Ah x 0,1). K tomu slúžia špeciálne nabíjačky s nabíjacím prúdom okolo 1-2 Ampér. Niektoré modely moderných automatických auto-nabíjačiek je možné prepnúť do režimu nabíjania nízkym prúdom, čo sa hodí práve pri motobatériách. Napríklad CTEK MXS 5.0 alebo VICTRON Automotive Charger 12/4. Nemusíte tak kupovať dva rôzne prístroje. Pozor, nie všetky nabíjačky sú vhodné na dlhodobé pripojenie na batériu.

Príklad: motobatériu s kapacitou 8Ah nabíjame nabíjačkou s menovitým prúdom max. 0,8A (8 x 0,1)

Ak vám voltmeter ukázal hodnoty okolo 12,1V a nižšie, v akumulátore už začal nežiaduci proces ukladania sulfátu na doskách. Niektoré automatické nabíjačky disponujú rekondičným režimom (desulfatácia) a môžu batériu zase dostať do formy. Pokiaľ vás v škole bavila fyzika, môžete skúsiť aj hlbšiu analýzu pomocou testerov. Nie každý ale chce kvôli pár meraniam za rok zhotovovať takýto prístroj. Preto ponúkame v Jesenici pri Prahe a Brne služby servis batérií. Pre batérie zakúpené u nás dokonca ZADARMO. Náš tím špecialistov preverí vašu batériu najkvalitnejšími prístrojmi a ak to bude možné, skúsi ju zachrániť.

Batéria odchádza do večných lovísk

Hlboko vybitú batériu (<11,9V) sa môže podariť zachrániť, pokiaľ v tomto stave nebola viac, než pár dní. V opačnom prípade si pravdepodobne ušetríte čas a starosti, keď ju odovzdáte na recykláciu a zaobstaráte novú. Aj keď sa ju podarí nejako oživiť, mohla zásadne utrpieť jej kapacita a spoľahlivosť. Pokiaľ dokonca pri odstávke alebo nesprávnom nabíjaní nejako „vykynula“ (vydutie, nafúknutie, atď.) netreba ju ani merať a takú batériu nikdy ďalej nepoužívajte. Značí to fatálne poškodenie vo vnútri batérie a pri vytečení elektrolytu môže poškodiť motocykel.

Na záver ešte malé pripomenutie. V rámci celej EÚ už nie je od 1. 2. 2021 možný predaj nesprevádzkovaných batérií respektíve samostatne kyseliny sírovej ako prekurzora výbušnín.