Ako sa starať o batériu v zimnom období.
Ak ste napríklad motorkár, karavanista, rybár alebo máte veterána, najskôr vás aspoň raz ročne napadne myšlienka, čo urobiť s batériou po sezóne. Opakovane sa stretávame s radom mýtov a poloprávd, ako sa starať o batérie mimo sezóny. V tomto článku zhrnieme dôležité inštrukcie podložené dlhoročnými skúsenosťami a profesionálnymi znalosťami. Pamätajte, že olovené (tzv. gelovka je tiež olovená) batériu je najlepšie, keď je plne nabitá.
Optimálny postup chronologicky
Odpojenie batérie
Pokiaľ môžete, odpojte batériu pred akoukoľvek dlhšou odstávkou. Ak to nie je možné, (napr. z dôvodu udržovania prístrojov „pri živote“) nie je nič stratené. Len bude potrebné častejšie kontrolovať napätie batérie, prípadne aj dobíjať. Akýkoľvek pripojený elektrický obvod totiž spôsobuje rýchlejšie vybíjanie batérie. S bežiacimi spotrebičmi (napr. palubné hodiny) to je ešte oveľa významnejšie. Pri odpájaní svoriek z batérie začnite záporným pólom.
Úplné nabitie batérie
Batériu dobite do plna! Plne nabitá batéria by mala mať pokojové napätie približne 12.8 V (aspoň 24 hodín neprebiehalo vybíjanie a nabíjanie a zároveň nie je pripojená). Pre výber správnej nabíjačky sa môžete inšpirovať v našom článku venovanom výbere nabíjačky. Pokiaľ máte údržbový typ batérie, skontrolujte a doplňte pred nabíjaním elektrolyt. Detailnejšie sa procesu nabíjania venujeme v článku nižšie.
Uskladnenie batérie, kontrola a údržba.
Najlepšie je batériu uskladniť v priestoroch, kde je stála teplota medzi 5 – 15 °C, nesvieti na ňu slnko a nie je tu abnormálna vlhkosť. Často si ľudia myslia, že najlepšie bude batériu pri izbovej teplote. V skutočnosti vyššia teplota urýchli chemické procesy v batérii a spôsobí jej rýchlejšie samovybíjanie. Tiež myslite na to, aby nemohlo dôjsť k prepojeniu kontaktov pomocou vodivého predmetu, napr. pád niečoho kovového cez kontakty. Samotnému nabíjaniu sa venujeme v článku ďalej.
Pred prvým použitím na začiatku sezóny každú batériu vždy nabite do plna.
Pri štartovaní na značne vybitú batériu musia pretekať vodiči oveľa väčšie prúdy, čo môže mať za následok praskanie poistiek av krajnom prípade až poškodenie elektroinštalácie či prístrojov.
V podstate nezáleží na tom, či sa jedná o autobatériu, motobatériu alebo trakčnú batériu na napájanie spotrebičov. Uvedený postup je pre všetky tieto typy olovených batérií podobný.
Čudujete sa, aké je to jednoduché? Skutočne to nie je veľká veda, ale môže sa stať, že na to po konci sezóny zabudneme a najmä pri staršej batérii to môže byť posledný klinček do rakvy.
Nabíjanie mimo sezónu je možné týmito spôsobmi:
Pravidelné dobíjanie (ideálne)
U batérie v dobrej kondícii je obvykle dostačujúce pri vhodnom uskladnení nabíjať 1x za 2 – 3 mesiace. K tomuto typu dobíjania poslúži dobre takmer akákoľvek automatická nabíjačka (so zodpovedajúcim výkonom a napätím). Je to najlepší spôsob nabíjania, a to nielen mimo sezóny, ale aj pri používaní batérie. Maximalizujete tým jej životnosť.
Trvalé pripojenie (bezstarostné)
Trvalé pripojenie nabíjačky je síce do istej miery bezstarostné, ale zároveň môže batériu opotrebovávať vplyvom neustáleho pôsobenia príliš vysokého nabíjacieho napätia. Aby sa tento postup nabíjania neprejavil negatívne na batérii, musí nabíjačka disponovať režimom pre dlhodobú údržbu či trvalé pripojenie. Najlepšie túto disciplínu z našej ponuky zvládajú holandské nabíjačky Victron Energy.
Občasné naštartovanie (neodporúčame)
V prípade, že dobíjate občasným naštartovaním, mal by motor následne na voľnobeh bežať aspoň pol hodiny so všetkými vypnutými spotrebičmi. Pozor však na jedovaté splodiny v uzavretých priestoroch. Všeobecne je to dosť nevhodný spôsob dobíjania. Dlhší studený štart, kedy motor nechce naskočiť, je pre batériu veľmi náročný. Pokiaľ sú už významne oslabené olovené dosky, môže to spôsobiť kolaps článku. Prechladnutá batéria navyše veľmi zle akceptuje dobíjanie.
Regenerácia / rekondícia batérie
Čo tieto pojmy znamenajú? V každej kyseline zaplavenej batérii dochádza k tzv. stratifikácii elektrolytu. To znamená, že kyselina s vyššou koncentráciou klesá ku dnu, čím dochádza k nerovnomernému zaťaženiu elektród a zrýchlenej degradácii dosiek akumulátora. Aby sa tomuto javu zamedzilo, je potrebné elektrolyt premiešavať. Niektoré moderné automatické nabíjačky disponujú funkciou regenerácie (anglicky Recondition) batérie. Tá spočíva v krátkodobom nabíjaní navýšeným nabíjacím napätím a nízkym prúdom. To spôsobí „prebublanie“ elektrolytu a jeho premiešanie. U AGM a gélových batérií je spomínaný jav značne eliminovaný konštrukciou batérie a vykonávať u nich túto funkciu rekondície nemá veľký význam. Dokonca u čisto gélových sa použiť nesmie, aby nedošlo k ich poškodeniu.
Desulfatácia batérie
Jeden z javov, ku ktorému dochádza pri používaní batérie, je sulfatácia. Teda usadzovanie síranu olovnatého na elektródach. Pokiaľ je batéria dostatočne dobíjaná, síran sa opätovne rozpustí (desulfatácia) a akumulátor zostane v dobrej kondícii. Vyššie spomínaná funkcia rekondície batérie môže mať aj tu pozitívny vplyv. Pokiaľ však nie je dostatočne dobíjaný, vrstva síranu zosilňuje, a dochádza k postupnému zhoršovaniu vlastností akumulátora. Nakoniec dochádza k jeho zlyhaniu. Keď sú už kryštály síranu príliš veľké, odporúčame prenechať desulfatáciu odbornému servisu akumulátorov. Na akumulátory zakúpené u nás poskytujeme servis zadarmo.
Z dvoch vyššie uvedených odsekov tak môžete vidieť, aké je dôležité kvalitné a úplné dobíjanie olovených batérií.